ΣΤΜΕ
Θάσου 2, Μελίσσια 15127 Αθήνα
☏ +30 211 740 2029
info@stme.org.gr

Βιταμίνη D: Πληροφορίες

Απαραίτητη για την καλή υγεία

Ιατρικές μελέτες σε όλον τον κόσμο έχουν αποδείξει τα οφέλη της βιταμίνης D στους παρακάτω τομείς της υγείας:

  • Υγεία των κυττάρων, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του μαστού, του παχέος εντέρου και του προστάτη.
  • Υγεία των οστών, συμπεριλαμβανομένης της οστεοπόρωσης, των καταγμάτων του ισχίου και της οστεομαλακίας.
  • Υγεία των οργάνων, συμπεριλαμβανομένης της υψηλής αρτηριακής πίεσης, της υπέρτασης και των καρδιακών νόσων.
  • Ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένης της Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής (ΕΔΕ), του προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου (Premenstrual Syndrome, PMS), της κατάθλιψης και της γενικότερης διάθεσης.
  • Αυτοάνοσα νοσήματα, συμπεριλαμβανομένης της σκλήρυνσης κατά πλάκας, του διαβήτη τύπου 1 και της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
  • Διαταραχές του δέρματος, συμπεριλαμβανομένης της ψωρίασης και των δερματικών παθήσεων λόγω παχυσαρκίας και άσκησης.
  • Το φως του ήλιου είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να παράγει το σώμα βιταμίνη D. Ωστόσο, το σώμα μας μπορεί να παράγει βιταμίνη D από την έκθεση στον ήλιο μόνο κατά τους μήνες Μάιο έως Οκτώβριο. Τους υπόλοιπους μήνες, ο ήλιος δεν είναι αρκετά ισχυρός.

Ο Δρ Michael Holick (Καθηγητής Ιατρικής, Φυσιολογίας και Βιοφυσικής στο Boston University School of Medicine, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ), ο οποίος θεωρείται από πολλούς ως ο παγκόσμιος ειδήμων για τη βιταμίνη D, συνιστά την καθημερινή ποσότητα των 1.000 IU ως αναγκαίο για τη διατήρηση ενός υγιούς επιπέδου βιταμίνης στον οργανισμό. Είναι πολύ δύσκολο να τρώμε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D σε καθημερινή βάση για την επίτευξη αυτών των επιπέδων. Τα περισσότερα συμπληρώματα πολυβιταμινών παρέχουν μόνο 400 IU βιταμίνης D.

Η απροστάτευτη έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία φτάνει στο 25% του 1 MED, 2-3 φορές την εβδομάδα συνιστάται από τον Δρ Holick για να εξασφαλισθούν επαρκή επίπεδα βιταμίνης D. Ανάλογα με τον τύπο του δέρματος, ο ισοδύναμος χρόνος, κατά προσέγγιση, είναι 5 λεπτά απροστάτευτης έκθεσης στην υπεριώδη ακτινοβολία, 2-3 φορές την εβδομάδα.

Στο φυσικό ηλιακό φως, η λέξη «χωρίς προστασία» είναι πολύ σημαντική, καθώς οι κρέμες SPF (Sun Protection Filter, Φίλτρο προστασίας από τον ήλιο) μειώνουν την ικανότητα του σώματος να παράγει βιταμίνη D μέσω της έκθεσης στην υπεριώδη ακτινοβολία έως και 97%.

Κινδυνεύετε περισσότερο από την ανεπαρκεία βιταμίνης D;

Ηλικία: Όσο μεγαλώνουμε, τόσο πιο δύσκολο είναι για το δέρμα μας να παράγει βιταμίνη D από τον ήλιο.

Τρόπος ζωής: Όσο περισσότερο χρόνο περνάμε σε εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια της ημέρας, τόσο λιγότερες ευκαιρίες έχουμε να παράγουμε βιταμίνη D.

Γεωγραφική τοποθεσία: Στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, που έχουν σχετικά μεγάλους χειμώνες, μπορεί να έχετε λιγότερη επαφή με τον ήλιο κατά τη διάρκεια του έτους, επειδή το φως του ήλιου δεν είναι αρκετά ισχυρό για να παραχθεί βιταμίνη D τον χειμώνα.

Φυλετικά χαρακτηριστικά: Οι άνθρωποι με πολύ σκούρο δέρμα, ιδιαίτερα της Ασίας και της Αφρικής - Καραϊβικής δυσκολεύονται να παράξουν βιταμίνη D από την περιορισμένη ηλιοφάνεια.

Πολιτισμικά χαρακτηριστικά: Ορισμένοι πολιτισμοί απαιτούν οι γυναίκες να καλύπτονται εξ ολοκλήρου με βαριά ρούχα που εμποδίζουν την επαφή με τον ήλιο.

Εντερικές ασθένειες: Σε άτομα με νόσο του Crohn, κυστική ίνωση και ορισμένες άλλες εντερικές παθήσεις, το έντερο δεν μπορεί να απορροφήσει αποτελεσματικά τη βιταμίνη D από τη διατροφή ή τα συμπληρώματα.

Μπορείτε να πάρετε την απαιτούμενη ποσότητα βιταμίνης D που χρειάζεστε από συμπληρώματα διατροφής και μονο;

Οι περισσότερες πολυβιταμίνες περιέχουν μόνο 400 IU βιταμίνης D. Η βιταμίνη D συνιστάται ως καθημερινό συμπλήρωμα των 5.000 IU για τα επιθυμητά και τα βέλτιστα επίπεδα. Τα συμπληρώματα βιταμινών D παρέχουν τα ίδια οφέλη με την ηλιοφάνεια, αλλά αν λαμβάνονται σε πολύ μεγάλη δόση μπορεί να προκαλέσουν τοξικότητα, ενώ η έκθεση στον ήλιο δεν το κάνει.

Το σώμα μας παράγει βιταμίνη D τον χειμώνα;

Δεν μπορείτε να παράξετε βιταμίνη D στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία ή σε οποιαδήποτε τοποθεσία πάνω από τις 40 μοίρες βόρεια, κατά τους χειμερινούς μήνες. Ωστόσο, αν έχετε μέτρια έκθεση στον ήλιο μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, η περισσευούμενη βιταμίνη D αποθηκεύεται στο λίπος του σώματος και μπορεί να απελευθερωθεί κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Οι ηλικιωμένοι δεν χρειάζονται μεγάλη έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία, όπως οι νέοι;

Η ικανότητά σας να παράξετε βιταμίνη D ολοένα και μειώνεται από την ηλικία των είκοσι έως την ηλικία των εβδομήντα. Οι ηλικιωμένοι είναι ιδιαίτερα δεκτικοί στις προειδοποιήσεις σχετικά με την υπερβολική έκθεση στον ήλιο και συχνά μειώνουν την έκθεσή τους, κυρίως κατά την εποχή που το χρειάζονται περισσότερο. Δεδομένου ότι η βιταμίνη D συνδέεται άμεσα με την υγεία των οστών, αυτή η ηλικιακή ομάδα θα πρέπει να ανησυχεί περισσότερο για κατάγματα ισχίου, επειδή η βιταμίνη D είναι σε ανεπάρκεια, καθώς και για τον κίνδυνο εμφάνισης ρυτίδων ή καρκίνου του δέρματος.

Advertisement

Advert/Link/Text

Advert/Link/Text


Μέλη του ΣΤΜΕ

Logo Deja Vu Logo Hempz Logo Iso Italia Logo KBL Megasun Logo King Sun Logo King Tan Logo Pacific Sun Logo Soleil Plus Logo Sun Angel Logo Sunplus Logo Sunlounge Logo Supre